[Sitemap] [Kontakt] [Impressum] Inhalt in Englisch Suchen

Biochemie, allgemein

Biochemie Infoquellen

Naturwissenschaftliches Fachgebiet, das sich über den gesamten Bereich chemischer Vorgänge in lebenden Organismen erstreckt (früher auch: Physiologische Chemie).

Über spezielle Themen der Biochemie informiere man sich in den ausgewiesenen Fachkategorien (siehe links).

Weitere Informationen zum Thema und ähnliche Themengebiete sowie Informationsquellen in englischer Sprache finden Sie im Menüfeld am linken Bildrand.

Biochemie Glossar
Biochemie von A bis Z - [d]

Biochemie zum Ansehen ...
Molekulare Strukturen vom Atom zum Makromolekül. Uni Hamburg - [d]

Physikalisch-chemische Voraussetzungen biochemischer Reaktionen
Thermodynamische Grundlagen - Übersicht. Botanik online - [d]

Sammlung mit Vorlesungsmaterialien. Universität Tübingen - [d, e]

Vorlesungsskript: Molekularbiologie & Biochemie - [d]

Vorlesungsskript - Format: PDF - [d]

Biochemie
Aminosäuren und Proteine, Kohlenhydrate, Lipide, Energiestoffwechsel - Format: PDF - [d]

Biochemie
Umfangreiche Sammlung von Vorlesungstexten zu Themen der Biochemie. Universität Bern - [e]

Vorlesungsskript - Format: PDF - [d]

Biochemie
Umfangreiche Sammlung von Vorlesungstexten zu Themen der Biochemie. Universität Bern - [d]

… und Molekularbiologie - Format: PDF - [d]

Biochemie Grundlagen
Vorlesungsmaterialien: Grundlagen der Biochemie. Universität Leipzig - [d]

Peptid- und Proteinchemie
Vorlesungsmaterialien. Universität Leipzig - [d]

Signal-Transduktion peptidischer Liganden
Vorlesungsmaterialien. Universität Leipzig - [d]

Der primäre Stoffwechsel, Grundstoffwechsel der Zelle
Grundlagen und spezielle Themen zum Zellstoffwechsel. Botanik online - [d]

Diffusion und Osmose
Das Skript zum Thema "Diffusion und Osmose" steht als PDF-Datei (9 Seiten Umfang) zum Download für jedermann zur Verfügung - [d]

Dissimilation
Ein privater Online-Kurs mit ausführlichen Informationen - [d]

Oxidative Phosphorylierung, ATP Synthese
Übersicht. FU Berlin - Format: PDF - [d]

Verschiedene Praktikumsanleitungen. FHO Emden - [d]

Biochemie
Verschiedene Praktikumsanleitungen + theoretische Grundlagen. Universität Konstanz - [d]

Biochemie des Menschen
Verschiedene Praktikumsskripten. Universität Greifswald - [d]

Biochemisches Praktikum
Skript mit verschiedenen Versuchen zur Biochemie + theoretische Grundlagen. Universität Kaiserlautern - Format: PDF - [d]

Biochemical Pathways
The Biochemical Pathways database (BioPath) contains data derived from the Roche Applied Science "Biochemical Pathways" wall chart - [e]

ExPASy Proteomics Server
The ExPASy (Expert Protein Analysis System) proteomics server is dedicated to the analysis of protein sequences and structures as well as 2-D PAGE - [e]

Klinische Biochemie - Laborbuch
Biochemisch-medizinische Datensammlung für Laboratorien der Klinische Chemien und Pharmakologie. Universität Bonn - [d]

Software und Programme

DynaFit
... performs simulations and nonlinear least-squares fit of experimental data obtained in a biochemical, biochemical, pharmacological, or biological laboratory. BioKin - [e]

OLIGO
... performs a range of functions for researchers in PCR and related technologies; consensus, multiplex and degenerate primers, oligonucleotide database, secondary structure, LCR and more. MBI - [e]

Premier Biosoft
Verschiedene Softwareprodukte für Biochemie und Life Sciences - [e]

Annual Review of Biochemistry
A nonprofit scientific journal. Annual Reviews - [e]

Annual Review of Physiology
A nonprofit scientific journal. Annual Reviews - [e]

Applied Biochemistry and Microbiology
... presents original papers on research in the fields of biochemistry and microbiology that have or may have practical applications. Springer - [e]

Archives of Biochemistry and Biophysics
... publishes articles in developing areas of biochemistry and biophysics, including those related to molecular biology, cell biology, and developmental biology. Elsevier - [e]

Archives of Insect Biochemistry and Physiology
... is an international journal that publishes articles in English that are of interest to insect biochemists and physiologists. Wiley-Interscience - [e]

Biochemical and Biophysical Research Communications
... is the premier international journal devoted to the very rapid dissemination of timely and significant experimental results in diverse fields of biological research. Elsevier - [e]

Biochemical Journal
... promotes international excellence in scholarly publishing in all aspects of biochemistry and molecular and cell biology and provides a first-class publication vehicle for authors. Portland Press - [e]

Biochemical Society Transactions
... is an essential teaching resource for undergraduate and postgraduate students, providing a timely snapshot of the latest developments across a range of topics in the cellular and molecular life sciences. Portland Press - [e]

Biochemical Systematics and Ecology
... is devoted to the publication of original papers and reviews. Elsevier - [e]

Biochemist e-volution
... aims to give the whole life science community high value scientific features and regular news updates. Portland Press - [e]

Biochemistry
... is the international English edition of the Russian scientific research journal Biokhimiya. Maik Nauka - [e]

Biochemistry
... covers the arena where chemistry, biochemistry, and molecular biology interrelate, presenting the latest discoveries and expanding the understanding of biological phenomena. American Chemical Society - [e]

Biochemistry and Molecular Biology Education
The aim of BAMBED is to enhance teacher preparation and student learning in Biochemistry, Molecular Biology, and related sciences such as Biophysics and Cell Biology, by promoting the world-wide dissemination of educational materials. Wiley-Interscience - [e]

Biochimica et Biophysica Acta
BBA is an international journal that is one of the most comprehensive journals in biological sciences covering biochemistry, biophysics, molecular biology, cell biology, genomics, bioinformatics, metabolomics, proteomics and systems biology. Elsevier - [e]

Biochimie
... is a multi-topical journal, publishing original work as well as review articles and mini-reviews in all areas of biology (enzymology, genetics, immunology, microbiology, structure of macromolecules, etc.), provided that the approach adopted stems from biochemistry, biophysics or molecular biology. Elsevier - [e]

Biomacromolecules
... explores the interactions of macromolecules with biological systems and their environments as well as biological approaches to the design of polymeric materials. Cutting-edge research at the interface of polymer science and biological sciences. American Chemical Society - [e]

Biotechnology and Applied Biochemistry
... is a recognized platform for scientists and engineers working on new molecules, technologies and techniques with novel applications in the healthcare and related sectors. Portland Press - [e]

Cell
Readers know that Cell informs them of the important biological discoveries that affect their research, their careers, and their discipline as a whole. Elsevier - [e]

Cell Biochemistry and Function
... is a print and online journal that publishes original research articles and short reviews on the molecular basis of biochemical processes that regulate cellular function , and the control or alteration of these processes by the action of hormones, drugs, xenobiotics or disease. Wiley-Interscience - [e]

ChemBioChem
... is a source for important primary and secondary information across the whole field of chemical biology, bio(in)organic chemistry, and biochemistry. Wiley-VCH - [e]

Clinical and Experimental Biochemistry
Excerpta Medica Abstract Journal. Elsevier - [e]

Doklady Biochemistry and Biophysics
... is a journal containing English translations of current Russian research from the biochemistry and biophysics sections of the Doklady akademii nauk (Proceedings of the Russian Academy of Sciences). Maik Nauka - [e]

European Journal of Biochemistry
FEBS Journal is dedicated to the rapid publication of full-length research papers and reviews in all areas of the molecular life sciences. Blackwell - [e]

FEBS Letters
An international journal established for the rapid publication of essentially final short reports in the fields of molecular biosciences. Elsevier - [e]

Fish Physiology and Biochemistry
... is an international journal publishing original research papers in all aspects of the physiology and biochemistry of fishes. Springer - [e]

Glycobiology
Established as the leading journal in the field, Glycobiology provides a unique forum dedicated to research into the biological functions of glycans, including glycoproteins, glycolipids, proteoglycans and free oligosaccharides, and on proteins that specifically interact with glycans (including lectins, glycosyltransferases, and glycosidases). Oxford University Press - [e]

International Journal of Biochemistry & Cell Biology
... publishes papers containing the results of original research in all areas of contemporary biochemistry and cell biology. Elsevier - [e]

International Journal of Biological Macromolecules
... is an established international journal of research into the structure of natural macromolecules. It presents the latest findings of studies on the molecular structure of proteins, carbohydrates, and nucleic acids. Elsevier - [e]

Journal of Biochemical and Biophysical Methods
... has, since 1979, published research and review papers dealing with the development of new methods or the significant modification of existing techniques to solve theoretical and experimental problems in the field of life sciences, particularly biochemistry and biophysics. Elsevier - [e]

Journal of Biochemical and Molecular Toxicology
... is an international journal that contains original research papers, rapid communications, mini-reviews, and book reviews, all focusing on the molecular mechanisms of action and detoxication of exogenous and endogenous chemicals and toxic agents. Wiley-Interscience - [e]

Journal of Biomolecular NMR
... presents research on technical developments and innovative applications of nuclear magnetic resonance spectroscopy in the study of structure and dynamic properties of biopolymers in solution, liquid crystals, solids and mixed environments such as membranes. Springer - [e]

Journal of Biomolecular Structure and Dynamics
The Journal will cover both experimental and theoretical investigations in the area of nucleic acids, nucleotides, proteins, peptides, membranes, polysaccharides and all their components, metal complexes and model systems. Adenine Press - [e]

Journal of Cellular Biochemistry
The Journal publishes descriptions of original research in which complex cellular, pathogenic, clinical, or animal model systems are studied by biochemical, molecular, genetic or quantitative ultrastructural approaches. Wiley-Interscience - [e]

Journal of Evolutionary Biochemistry and Physiology
... publishes experimental and theoretical papers, reviews and information about the problems concerning evolution of the main forms of metabolism in connection with life origin; about comparative and ontogenetic physiology and biochemistry. Springer - [e]

Journal of Inorganic Biochemistry
... is an established international forum for research in all aspects of Biological Inorganic Chemistry. Elsevier - [e]

Molecular and Cellular Biochemistry
An International Journal for Chemical Biology in Health and Disease publishes original research papers and short communications in all areas of the biochemical sciences, emphasizing novel findings relevant to the biochemical basis of cellular function and disease processes, as well as the mechanics of action of hormones and chemical agents. Springer - [e]

Molecular Basis of Disease
BBA Molecular Basis of Disease addresses the biochemistry and molecular genetics of disease processes and their models. Elsevier - [e]

Molecular Genetics and Metabolism
... is a contribution to the understanding of the metabolic basis of disease. Elsevier - [e]

Nucleic Acids Research
NAR is a fully Open Access journal, providing rapid publication of leading edge research into the nucleic acids under the following categories: chemistry, computational biology, genomics, molecular biology, nucleic acid enzymes, RNA and structural biology - [e]

Nucleosides, Nucleotides & Nucleic Acids
... publishes research articles, short notices, and concise, critical reviews of related topics that focus on the chemistry and biology of nucleosides, nucleotides, and nucleic acids. Taylor & Francis - [e]

Peptide Science
... is to publish significant original research papers and comprehensive reviews covering the whole spectrum of peptide science including synthesis, structure and bioactivity. Wiley-Interscience - [e]

Preparative Biochemistry & Biotechnology
... is an international forum for rapid dissemination of research results dealing with all aspects of preparative techniques in biochemistry, biotechnology and other life science disciplines, including synthetic methods, production (manufacturing), separation, isolation, and purification of materials of biochemical and biotechnological importance, at the laboratory, pilot, and production scale levels. Taylor & Francis - [e]

Trends in Biochemical Sciences
TiBS contains succinct articles on the most exciting recent developments in the fields of biophysics, microbiology, plant sciences and medical science. Elsevier - [e]

Berlin

Institut für Biochemie. Universität Stuttgart - [d, e]

Zürich
Institut für Biochemie. ETH Zürich - [d, e]

American Society for Biochemistry and Molecular Biology
ASBMB is a nonprofit scientific and educational organization with over 11,900 members - [e]

Deutsche Sammlung von Mikroorganismen und Zellkulturen
Die DSMZ ist eine Forschungseinrichtung des Bundes und der Länder und gehört der Leibniz-Gemeinschaft an - [d, e]

GDCh-Fachgruppe Biochemie
... repräsentiert sich mit ihren rund 700 Mitgliedern als Diskussionsforum, in dem sich die wachsende Bedeutung dieser Disziplin in Grundlagenforschung und in industrieller Praxis widerspiegelt - [d]

Gesellschaft für Biochemie und Molekularbiologie e. V.
Ziel der GBM ist die Förderung von Forschung und Lehre der Biochemie und molekularen Biologie - [d, e]

Portuguese Biochemical Society
SPB was founded in 1957 as an independent section of the Lisbon Society of Medical Sciences - [e, pt]

The Biochemical Society
The aim of the Society is to promote the advancement of the science of Biochemistry - [e]

Chemie-Fanshop

Biochemie, Grundlagen, Informationen, Lehre, Forschung
Stand:
13.03.2012 00:00:00 [Überprüfung der Links]

14.09.2013 [Änderung der Seite]

Information nicht gefunden? Versuchen Sie es hier:
Benutzerdefinierte Suche

Literatur- und Buchempfehlungen zum Thema Biochemie Infoquellen:

Jeremy M. Berg, John L. Tymoczko, Lubert Stryer

Biochemie

Diese vollständig überarbeitete Auflage weist all die innovativen konzeptionell-didaktischen und herausragenden gestalterischen Eigenschaften auf, die die früheren Auflagen zu Bestsellern gemacht haben - die außerordentliche klare und präzise Art der Darstellung, die Aktualität, das elegante, lockere Layout -, und greift in gewohnt verständlicher Form auch die jüngsten Fortschritte auf dem Gebiet der Biochemie auf. Die jahrelange Erfahrung der Autoren in der Lehre ist im gesamten Buch spürbar. Das Werk veranschaulicht den "Kern" der Biochemie - die Schlüsselkonzepte und Grundprinzipien -, schlägt Brücken zwischen verschiedenen Befunden und Untersuchungsansätzen und offenbart damit letztlich sowohl die molekulare Logik des Lebendigen als auch die Bedeutung der Biochemie für die Medizin.

Die Studierenden werden in dieser Auflage vor allem folgende Neuerungen und Verbesserungen zu schätzen wissen: stärkere Betonung der Biologie - das neu konzipierte Kapitel über Hämoglobin führt jenes einfache, zentrale Strukturbeispiel wieder ein, das als experimentelles Modell schon ein Klassiker ist, aber heute erneut in den Blickpunkt der Forschung gelangt - physiologische Aspekte werden deutlicher hervorgehoben, insbesondere im Hinblick auf die alltäglichen Bedingungen der Stoffwechselregulation (etwa: körperliche Aktivität vs. Ruhe, Sättigung vs. Hunger); neue Grafiken zur metabolischen Integration verknüpfen über verschiedene Kapitel hinweg Stoffwechselwege miteinander, die bei bestimmten Aktivitäten, etwa beim schnellen Laufen, zeitgleich aktiv sindleichterer Zugang - ausgewogenere Präsentation verschiedener Typen der Darstellung molekularer Strukturen (Kalotten, Bänder etc.) - die gegenüber der Vorauflage veränderte Integration evolutionärer Aspekte erleichtert das Lernen und Lehren des Stoffs (das alte Kapitel 2 wurde eliminiert und die umfassende Behandlung der Evolution auf Kapitel 6 verschoben, wenn die Studierenden besser darauf vorbereitet sind) - selektiv umorganisierte Inhalte helfen dem Lernenden zu einem besseren Verständnis; so ist das Kapitel 14 zur Signaltransduktion nun dem Kapitel über Membranen nachgeordnet, und das Kapitel zur Integration des Stoffwechsels beschließt die Darstellung der metabolischen Prozesse, statt in den molekularbiologischen Teil eingegliedert zu werdenaktualisierte Darstellung - ein gänzlich neues Kapitel zur Wirkstoffentwicklung (Kapitel 35) greift faszinierende jüngere Fallstudien auf, an denen die Studierenden die Schlüsselrolle der Biochemie für die Entwicklung neuer Medikamente nachvollziehen können - die durchgehende Überarbeitung aller Kapitel bringt die Studierenden an die vorderste Front moderner biochemischer Forschung.

Spektrum Akademischer Verlag; 2007

Internetchemie ChemLin © 1996 - 2013 A. J.